Imam asy-Syafi'e


Bahsul 'ilmi untuk Madah Tarikh Adab al-'Arabi oleh Lukman Al Hakim Bin Md.Noor 1118419

KEHIDUPAN SERBA KEKURANGAN DALAM MENUNTUT ILMU


            Imam Syafie membesar di negeri Ghazzah sebagai seorang yatim setelah ayahnya meninggal dunia. Beliau hidup dalam kefakiran, keyatiman dan terasing daripada keluarga. Namun keadaan ini tidak melemahkan semangat beliau dalam menempuh kehidupan. Dalam pada itu, Allah telah menganugerahkan taufiq kepadanya untuk menempuh ke jalan yang benar. Setelah beliau dibawa ke Hijaz atau kota Mekkah mengikut pendapat masyhur, maka Imam Syafie mula menghafal al-Quran sehingga beliau menguasainya ketika berusia tujuh tahun.

            Imam Syafie bercerita: “Aku hidup sebagai seorang yatim semasa dalam asuhan ibuku. Ibuku tidak mampu membayar upah seorang guru untuk mengajarku. Tetapi guru itu redha dan gembira sekiranya aku menjadi penggantinya. Maka setelah aku menghafal al-Quran dengan sempurna, aku hadir ke masjid dan berkumpul bersama para ulama untuk menghafal hadis dan masalah agama. Pada waktu yang sama, tempat penginapan kami terletak di jalan bukit al-Khaif. Aku menulis apa yang aku pelajari di atas tulang. Setelah jumlahnya banyak, tulang-tulang yang berukir tukisan itu aku masukkan ke dalam karung”.[1]


            Sementara itu, Imam asy –Syafie berkata lagi : “ Dengan sebab kemiskinan, ibu saya tidak mampu menyediakan peralatan persekolahan untuk saya. Justeru itu, saya mencari tulang belulang, daun tamar yang kering dan pelepahnya untuk saya catat dan simpankan segala ilmu yang dipelajari”[2]



Di samping itu, Imam Syafie juga pernah berkata: “Aku datang ke Mekkah pada usia lebih kurang 10 tahun. Setelah aku menemui sanak saudara di sana, salah seorang daripada mereka menasihatiku ketika dia mengetahui aku terlalu bersemangat untuk mendalami ilmu. Katanya: “Jangan tergesa-gesa dalam (mempelajari) ilmu dan bersunguh-sungguhlah dengan ilmu yang memberi faedah kepadamu”. Bermula dari sini, aku merasakan suatu kelazatan dalam menuntut ilmu sehingga Allah menganugerahkan rezeki kepadaku disebabkannya”.[3] Beliau berkata lagi: “Aku miskin, tidak mempunyai harta dan aku belajar ketika usiaku masih kecil. Aku perlu pergi ke perpustakaan untuk mendapatkan ilmu dengan menggunakan kulit bahagian luar buku yang aku temui untuk menulis apa yang aku pelajari”.[4]


Imam Syafie sangat tekun mendalami ilmu. Beliau telah menghafal al-Quran ketika berusia 7 tahun. Manakala beliau telah menghafal kitab al-Muwaththa’ (penulisan Imam Malik) ketika berusia 15 tahun (ada pendapat yang mengatakan 18 tahun). Selain itu, Imam Syafie diberi kepercayaan dalam mengeluarkan fatwa dengan izin gurunya yang bernama Muslim bin Khalid az-Zanji. Imam Syafie turut menekankan pembelajaran syair dan bahasa Arab. Beliau menghafal syair-syair daripada suku Hudzail. Bahkan menurut satu riwayat, beliau hidup bersama mereka untuk satu tempoh yang lama iaitu 10 tahun atau 20 tahun. Melalui mereka Imam Syafie menguasai bahasa Arab dan balaghah.


Di samping itu, Imam Syafi’e juga mempelajari hadis daripada beberapa syeikh dan imam. Beliau membaca kitab al-Muwaththa’ di hadapan Imam Malik dengan kaedah hafazan sehingga Imam Malik sendiri kagum dengan kebijaksanaannya. Semasa dalam tempoh beliau mendampingi Imam Malik, beliau turut mempelajari ilmu para ulama Hijaz setelah beliau turut menimba ilmu daripada syeikh Muslim bin Khalid az-Zanji. Selain itu, Imam Syafie juga mengambil riwayat daripada sebilangan ulama. Beliau juga mendalami al-Quran melalui Ismail bin Qasthanthin (diriwayatkan) dari Syibl, dari Ibnu Katsir, dari Mujahid, dari Ibnu ‘Abbas, dari ubay bin Ka’ab dan seterusnya dari Rasulullah s.a.w.[5]




Perbahasan 

PENGEMBARAAN IMAM SYAFIE DALAM MENCARI ILMU BAHASA ARAB.


            Setelah Imam Syafie menghafal al-Quran di Mekkah, beliau berminat untuk mendalami syair dan bahasa Arab sehingga beliau mendampingi suku Hudzail untuk menghafal syair mereka. Al-Abarri telah meriwayatkan melalui sanad daripada ar-Rabi’ bin Sulaiman bahawa Imam Syafie telah menghafal syair-syair suku Hudzail semasa beliau masih kecil: “Aku telah mendengar Imam Syafie berkata: “Ketika aku berada di suatu tempat, aku mendengar seorang guru mengajar satu kalimah, lalu aku menghafalnya”. Kemudian kata beliau lagi: “Aku keluar dari Mekkah dan kemudian menetap bersama suku Hudzail di pendalaman. Ketika bersama mereka, aku mempelajari bahasa mereka dan mengambil ucapan-ucapan mereka. Mereka merupakan kabilah yang paling fasih bahasanya”.[6]


            Imam al-Hakim meriwayatkan melalui jalur Mish’ab az-Zubairi melalui kata-katanya: “Imam Syafie membaca syair-syair Hudzail dengan kaedah hafalan dan beliau berkata kepadaku: “Jangan kamu ceritakan kepada sesiapa pun”. Pada permulaan malam, beliau mengulang beberapa kali bersama bapaku sehingga subuh”. Pada peringkat awal, Imam Syafie mempelajari syair, sejarah, peperangan masyarakat Arab serta sastera. Kemudian barulah beliau mendalami ilmu feqah. Peristiwa yang mendorong Imam Syafie untuk mempelajari feqah ialah pada suatu ketika beliau menaiki tunggangan dan mendendangkan bait-bait syair lalu didengari oleh Mish’ab bin Abdullah az-Zubairi. Maka berkata Mish’ab: “Orang seperti kamu jika menjadi penyair akan hilang kemuliannya sebagai manusia melainkan engkau mendalami feqah”. Lantas Imam Syafie mendatangi Muslim bin Khalidd az-Zanji untuk mempelajari feqah setelah hatinya terusik dengan kata-kata Mish’ab. Setelah itu, beliau pergi ke Madinah untuk menuntut ilmu dengan Imam Malik.[7]


            Diriwayatkan bahawa orang yang menyuruhnya mendalami feqah adalah gurunya Muslim bin Khalid az-Zinji. Hal ini disebut di dalam riwayat al-Baihaqi melalui Abu Bakar al-Humaidi: “Imam Syafie bercerita: “Aku keluar untuk belajar nahu dan sastera. Kemudian aku berjumpa dengan Syeikh Muslim bin Khalid lalu dia bertanya kepadaku: “Wahai anak muda, dari mana asal usulmu?’ Lalu aku menjawab: ‘Dari keluarga yang berasal dari Mekkah”. Kemudian beliau bertanya lagi: “Di mana kamu tinggal?”. Aku menjawab: “Di jalan bukit al-Khaif”.”Dari suku apa?” “Dari keturunan ‘Abdi Manaf”. Maka Syeikh Muslim berkata: “Bagus. Allah telah memuliakanmu di dunia dan akhirat. Alangkah baiknya jika engkau mempelajari feqah”.[8]

            Kesimpulannya, keterangan dan riwayat di atas menunjukkan  bahawa Imam Syafie mendampingi suku Hudzail di sekitar Mekkah untuk mempelajari bahasa dan menghafal syair mereka setelah beliau tamat menghafal al-Quran. Kemudian hati beliau berubah untuk mempelajari feqah. Oleh itu, beliau berguru dengan seorang mufti Mekkah, Syeikh Muslim bin Khalid az-Zinji. Setelah beliau mendalami ilmu daripada Syeikh Muslim, beliau memulakan pengembaraan ke Madinah untuk meneruskan usaha dalam menuntut ilmu.


  PENGEMBARAAN IMAM SYAFIE KE MADINAH UNTUK BELAJAR ILMU FIQH DAN PERTEMUANNYA DENGAN IMAM MALIK


Pada peringkat permulaan, Imam Syafie tidak memberi perhatian yang serius terhadap ilmu Fiqh. Setelah beliau mempelajari al-Quran dan Hadith beliau telah menumpukan perhatian yang sepenuhnya kepada bahasa Arab serta kesusasteraannya.

            Imam as-Asyafi’e mendalami ilmu fiqh adalah disebabkan rentetan dari kata-kata Sheikh Muslim Bin Khalid al-Zinji seorang ahli fiqh yang beliau jumpa dalam perjalanan untuk mempelajari ilmu tatabahasa atau nahu bahasa Arab.

            Mulai dari saat itu, timbul minat yang mendalam diri Imam Syafie terhadap ilmu fiqh. Sejak peristiwa itu beliau menumpukan perhatiannya dalam mendalami ilmu fiqh daripada para ulama di Mekkah termasuk Sheikh Muslim sendiri. Perhatian yang diberikan terhadap ilmu fiqh melebihi perhatian yang pernah diberikan kepada bidang-bidang ilmu lain kerana beliau berpendapat ilmu fiqh ialah anugerah Allah SWT yang paling istimewa selepas kenabian.

            Kesungguhan Imam Syafie mempelajari fiqh serta kepintarannya memahami dan mengingati masalah-masalah fiqh telah mendapat sanjungan dari guru-gurunya. Umpamanya Sheikh Muslim telah membenarkan Imam as-Syafi’e berfatwa ketika beliau masih berumur 15 tahun dengan katanya : “Wahai Syafi’e berfatwalah, sesungguhnya sekarang sudah tiba masanya untuk kamu berfatwa”.

            Sanjungan dan pengiktirafan yang diberikan ini besar nilainya terutama oleh seorang ulama dan mufti yang amat disegani ketika itu di Kota Mekkah.

            Namun begitu, Imam as-Syafi’e masih belum berpuas hati dengan ilmu yang diperolehi tersebut. Bukan sanjungan yang diinginkan, bukan pengiktirafan yang dicari. Pencarian Imam as-Syafi’e adalah jauh lebih daripada itu, iaitu menimba ilmu sebanyak mungkin dari lautan ilmu yang tak bertepian itu semata-mata mencari keredhaan Allah.

            Setelah beliau menggarap ilmu dari sebilangan ulama yang terkenal di Mekkah, lantas beliau tercari-cari jika terdapat ulama yang masih tertinggal. Pencarian beliau terjawab akhirnya apabila beliau telah mendengar khabar bahawa terdapat ulama yang alim lagi warak di Madinah Al-Munawwarah[9].

Dicatatkan di dalam kitab Bustan al-A’rifiin, diriwayatkan bahawa suatu hari Imam Syafi’e telah kembali ke rumahnya dengan penuh kegembiraan setelah mendapat surat dari Gabenor Makkah untuk memperkenalkan beliau kepada Imam Malik. Setelah sampai dirumahnya, oleh kerana beliau terlalu gembira dan terlalu berkeinginan untuk memberitahu ibunya tentang berita tersebut, beliau mengetuk pintu dengan agak kuat melebihi kebiasaannya.


            Ibunya yang berada di dalam rumah tidak dapat mengagak siapakah yang mengetuk pintu dari luar sehingga ibunya bertanya “ Siapakah yang mengetuk pintu itu?” Jawab Imam as-Syafi’e: “Saya Syafi’e”. Setelah mengetahui bahawa orang yang mengetuk pintu dengan kuat itu adalah Syafi’e lalu tanpa membuka pintu, ibunya pun berkata: “Kalaulah itu Syafi’e, pergilah lagi dan janganlah engkau pulang menemui daku sehingga engkau telah belajar dengan sempurna ilmu mengenai adab sopan yang baik dan budi pekerti yang mulia”. Sindiran tajam dari ibunya itu sungguh menusuk hati kecilnya. Sejak itu beliau berazam akan terus menuntut ilmu dan tidak akan pulang sehingga pengetahuannya sempurna.


            Setelah itu, tanpa masuk ke dalam rumah berjumpa ibunya, Imam Syafi’e terus pergi ke Madinah dengan berbekalkan beberapa keping duit dirham sahaja. Beliau telah menumpang rombongan dagang yang hendak berniaga ke Syam. Dalam perjalanan menuju ke Madinah yang memakan masa 8 hari, beliau telah sempat mengkhatamkan al- Quran sebanyak 16 kali.[10]


Sebelum Imam Syafi’e pergi ke Madinah untuk menemui Imam Malik, beliau telah menghafal kandungan kitab al-Muwaththa’ sebagai usaha permulaan untuk mendalaminya dengan lebih terperinci. Dalam satu riwayat telah dinyatakan bahawa beliau menghafal kitab tersebut semasa berusia 10 tahun. Manakala riwayat lain mengatakan ketika beliau berusia 13 tahun.[11] Imam Syafi’e meriwayatkan tentang perjalanan beliau untuk bertemu Imam Malik: “Aku keluar dari Mekkah untuk hidup bergaul bersama suku Hudzail di perkampungan. Aku mengambil bahasa mereka dan aku mempelajari ucapan mereka dan mereka merupakan suku Arab yang paling fasih. Setelah beberapa tahun aku tinggal bersama mereka, aku kembali semula ke Mekkah. Lalu aku membaca syair-syair mereka dan menyebut peristiwa dan peperangan bangsa Arab. Ketika itu, lalu seorang dari suku az-Zuhri dan berkata kepadaku:
“Hai Abu ‘Abdillah, berat rasanya jika keindahan bahasa yang engkau kuasai tidak diimbangi dengan ilmu dan feqah” Lalu aku bertanya: “Siapakah orang yang patut aku temui?”. Dia menjawab: “Malik bin Anas, pemimpin Umat Islam”. Imam Syafi’e berkata: “Maka timbullah minatku untuk mempelajari kitab al-Muwaththa’ الموطأ ) ). Untuk itu, aku meminjam kitab itu daripada seseorang di Mekkah. Setelah aku menghafalnya, aku menjumpai gabenor Mekkah dan mengambil surat untuk aku berikan kepada gabenor Madinah dan Imam Malik bin Anas. Apabila tiba di Madinah, aku berikan surat tersebut kepada gabenor Mekkah. Lalu beliau berkata setelah membacanya: “Wahai anak, aku lebih suka berjalan kaki dari pendalaman Madinah menuju ke Mekkah daripada menghadap Imam Malik. Aku bukan seorang yang hina, sehingga harus berdiri di hadapan pintunya”. Aku berkata kepadanya: “Kalau begitu jemput sahaja beliau”. Gabenor Madinah menjawab: “Tidak mungkin. Andai aku datang berkenderaan bersama pengawalku dalam keadaan berlumuran debu lembah, barulah ia mahu melayani hajat kita.” Aku pun membuat temujanji dengannya pada waktu Asar dan berangkatlah kami kepadanya. Setelah sampai di rumah Imam Malik, pemuda yang mendampingi kami mengetuk pintu. Keluarlah seorang budak hitam lalu aku berkata kepadanya: “Beritahu kepada tuanmu bahawa kami telah sampai”. Maka budak itu masuk. Setelah lama menunggu, budak itu keluar dan mengatakan kepada kami “Sekiranya mempunyai masalah harap ditulis dan akan diberikan jawapannya secara bertulis juga. Apabila ingin belajar hadis, maka diharap datang pada jadual yang telah ditentukan. Oleh itu, kembalilah”. Mendengar keterangan budak perempuan itu, gabenor berkata: “Katakan kepada tuanmu saya membawa surat daripada gabenor Mekkah. Ada yang ingin dibicarakan mengenainya”. Budak itu masuk kembali dan keluar tidak lama kemudian bersama sebuah kerusi. Tidak lama selepas itu, Imam Malik yang berbadan tinggi keluar dengan penuh wibawa mengenakan baju gamis (hijau). Lantas gabenor Madinah menyerahkan surat tersebut kepadanya dengan berkata: “Pemuda ini seorang yang terhormat, baik akhlaknya serta pandai, maka sampaikanlah hadis kepadanya”. Mendengar ucapan itu, maka Imam Malik mencampak surat tersebut dan berkata: “Subhanallah, ilmu Rasulullah s.a.w diambil dengan cara ini”. Aku melihat gabenor takut untuk berbicara dengannya lagi. Kemudian aku memberanikan diri untuk memperkenalkan diri: “Aku adalah keturunan Muthalib, semoga Allah tetap menjadikan tuan sebagai seorang yang soleh”. Imam Malik memandangku sesaat. Rupanya beliau mempunyai firasat, kemudian ia bertanya: “Siapakah namamu?” Lalu aku menjawab: “Muhammad”. Ia berkata: “Wahai Muhammad, bertaqwalah kepada Allah. Tinggalkanlah maksiat kerana engkau akan menjadi orang besar”. Aku menjawab: “Insya allah”. Imam Malik berkata: “Datanglah esok dan akan ada orang yang membacakan kitab al-Muwaththa’ untukmu. Kataku: “Sesungguhnya saya telah menghafalnya dengan baik[12]”.

            Imam Syafie melanjutkan ucapan beliau: “Esoknya aku datang pada awal pagi dan aku mula membaca kitab itu dengan rasa kagum terhadapnya. Namun setiap kali aku ingin menghentikan bacaan, Imam Malik tertarik dengan bacaanku seraya berkata: “Wahai anak muda, teruskanlah bacaanmu.” Akhirnya aku membaca kitab karangannya itu dalam tempoh beberapa hari. Setelah itu, aku tinggal di Madinah sehingga Imam Malik bin Anas wafat”.

            Kemudian Imam Syafie menceritakan pengembaraannya ke negeri Yaman.[13]

            Oleh itu, jelas menunjukkan Imam Syafie tidak terus tinggal di Madinah tetapi diselangi dengan kepulangannya ke Mekkah untuk menziarahi ibunya. Dalam perjalanan pulangnya, beliau sempat mendengar syair-syair suku Hudzail dan belajar daripada ulama Mekkah.

            Sejumlah riwayat dan keterangan menyebutkan bahawa Imam Syafie pergi ke Madinah pada usia 13 tahun, iaitu sekitar tahun 163 H. Beliau sentiasa berulang-alik antara Madinah, Mekkah dan perkampungan Hudzail meskipun kebanyakan masa beliau dihabiskan di Madinah untuk mendampingi Imam Malik bin Anas sehingga beliau wafat pada tahun 179H. Setelah itu, barulah Imam Syafi’e pulang ke Mekkah apabila telah memperolehi ilmu daripada Imam Malik. Bermulalah selepas itu, nama Imam Syafie dan ilmu beliau mula dikenali sedangkan umurnya pada saat itu baru menjangkau usia 29 tahun. Pada waktu ini, Imam Syafi’e berguru dengan Sufyan bin ‘Uyainah, Muslim bin Khalid az-Zanji, Ibrahim bin Abu Yahya dan Malik bin Anas di Madinah. Selain itu, beliau turut menimba ilmu daripada ulama-ulama lain sepertimana yang dituturkan oleh Mus’ab az-Zubairi: “Imam Syafie telah mengambil hampir semua ilmu yang dimiliki oleh Imam Malik bin Anas dan menghimpun ilmu semua alim ulama di Madinah”.[14]


Dikatakan bahawa ulama yang mula-mula menulis dan menyusun ilmu usul fiqh  di dalam kitabnya yang berlainan ialah Imam as-Syafie.


[1] Adab Asy-Syafie (54).
[2] Hj Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki, Imam Syafei penghulu imam dan pembaru ummah, (11)
[3] Ibid (53)
[4] Ibid (53-54).
[5] Al-Bidayah wa an-Nihayah (10/263).
[6] Tawali at-Ta’sis (55).
[7] Manaqib asy-Syafi’e, al-Baihaqi (1/96), Hilyah al-Auliya (1/70), dan Tawali at-Ta’sis (54).
[8] Manaqib asy-Syafi’e, al-Baihaqi (1/97).
[9] Muhammad Zaini Yahya, Kisah Pengembaraan Imam Syafie, (9-11), Darul Nu’man
[10] Hj Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki, passim, (22-23)
[11] Tawali at-Ta’sis (54).
[12] Imam Syafei Penghulu Imam dan Pembaharu Ummah, Hj Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al Makki (24).
[13] Al-Baihaqi, Manaqib asy-Syafi’e, (1/102-103) dan ar-Razi (9-10). Ringkasannya dalam kitab Hilyah al-Auliya (9/69) dan Tawali at-Ta’sis (53-56).
[14] Mu’jam al-Udaba’ (17/283).



Alhamdulillah,kajian ilmiah ini telah disediakan oleh dua orang pelajar iaitu ana dan rakan sekuliah Luqman Saleh dan mushrifnya dr Adli bin Yaacob.Lecturer of History of Arabic Literature.Sebenarnya pada mulanya dr. tidak terima tajuk assigment ana kerana dr. sudahpun membuat perbahasan terlebih dahulu,tapi ana bertekad juga untuk membuat kajian tentang Imam asy-Syafie dan syairnya.Akhirnya,dr. memberi keizinan untuk ana buat kajian sedikit.Disamping itu, dr. jugak membantu ana dengan memberi softcopy hasil kajian dr untuk melengkapkan lagi kajian ini Alhamdulillah.Bahsul 'ilmi ini telah diterjemah dari Bahasa Arab ke Bahasa Malaysia.Ia mengambil masa yang agak panjang untuk disiapkan sekurang-kurangnya 2 bulan dan menghasilkan 25 pages dari ana dan luqman dan 25 pages dari dr.Pengalaman kajian dapat ana menyifatkan bahawa bahsul ilmu yang memerlukan usaha,emosi yang kuat,ta'ab (keletihan) yang memerlukan kita sabar dan sabar.Syukur Alhamdulillah.Tidak dapat ana lupakan pertolongan luqman memcari syair-syair Imam Syafie di mana kami mencari kitab-kitab untuk kajian di Library UIAM Dar Al-Hikmah antaranya kitab Diwan Asy-Syafie,Manaqib asy-Syafie dan lain-lain.أكتفي بهذا القدر.


الصورة العالية تدل على محاضري لمادة تاريخ الأدب العربي

Comments

Popular posts from this blog

السنة الواحدة وتسعة أشهور

VIVA Voce PhD, Graduation and 38th IIUM Convocation Mohamad Lukman Al Hakim (Abu Busyra)

Tips Temuduga Pensyarah Bahasa Arab